Въпроси на Гражданска платформа „Изправи се.бг” към Комисията за енергийно водно регулиране, по време на общественото обсъждане на Проект на решение за изменение на цените на електрическата енергия във връзка с изменението на цените на природния газ от 01.04.2020г., насрочено за 26 март 2020г. от 10,30 часа.
Във връзка с публикувания Доклад, относно „Изменение на цените на електрическата енергия във връзка с изменение на цените на природния газ от 01.04.2020 г.” /Доклад/, Гражданска платформа „Изправи се.бг” има следните въпроси:
- Защо срокът за представяне на становища по проекта за решение за
изменение на цените на електрическата енергия във връзка с изменението на цените на природния газ от 01.04.2020г. е 27 март 2020г., след като съгласно чл. 14 ал.3 от Закона за енергетиката, този срок не може да бъде по-кратък от 14 дни. По какъв начин КЕВР ще осигури на заинтересованите страни спазването на 14 дневния срок, съгласно закона?
- Защо КЕВР посочва в Доклада, че разходите на фонд „Сигурност на
енергийната система” /ФСЕС/ ще бъдат намалени с около 96 353 хил.лв. от промяната на определените преференциални цени и премии за електрическата енергия, произведена от високоефективно комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, след като регулаторът ще утвърди нови цени, които ще влязат в сила от 1 април 2020г.? Следователно, те ще действат само в рамките от 1 до 3 месеца от ценовия период 1 юли 2019г. - 30 юни 2020г., а не през всичките 12 месеца. Още повече, че в момента е известно, че „Булгаргаз” ЕАД е договорил измение на цената на природния газ, считано от 5 август 2019г., което означава, че със сигурност утвърдените цени с Решение № Ц-18/01.07.2019г. на КЕВР ще останат непременени за периода от 1 юли 2019г. до 4 август 2019г. включително. В изчисленията на КЕВР е включен и периода от 1 юли 2019г. до 4 август 2019г. включително.
- Защо КЕВР не използва същия подход както при отчитането на намалението
на разходите за ФСЕС в размер на около 96 353 хил.лв. от промяната на определените преференциални цени и премии за електрическата енергия, произведена от високоефективно комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, при определянето на цените на топлинната енергия за клиентите на топлофикационните дружества, в резултат на намалението на цената на природния газ, считано от 5 август 2019г.? Новите цени на топлинната енергия се предлагат да бъдат утвърдени, считано от 1 април 2020г., а за изменение на цените на топлинната енергия за периода от 5 август до 31 март 2020г. регулаторът продължава да мълчи и не приедприема никакви действия в защита на интересите на потребителите?
- Защо в Доклада не е посочено, как са изчислени намалените разходи за
ФСЕС в размер на 96 353 хил.лв., тъй като по изчисление на нашите експерти, ако се приложи подхода, който КЕВР е използвал намалението на разходите е 96462184 лв.? Прилагаме отделен файл, за начина на изчисление на намалените разходи в размер на 96462184 лв.
- Защо в Доклада не е посочено начина на изчисляване на разходите, които
ФСЕС ще трябва да направи към НЕК АД в размер, цитираме „на до 97030 хил.лв” – край на цитата, относно изпълнението на заповед № Е-РД-16-39 от 29.01.2020 г. на министъра на енергетиката, с която се налага на „ТЕЦ Марица изток 2“ ЕАД да предостави на НЕК ЕАД на допълнителни количества електрическа енергия за задоволяване на нуждите на регулирания пазар за периода 29.01.2020 г. – 30.06.2020 г. в размер до 1 981 420 MWh?
- На какво основание от Закона за енергетиката КЕВР предлага да се направи
компенсиране на намалените разходи на ФСЕС в размер на 96 353 хил.лв, с разходите, които ФСЕС ще трябва да направи към НЕК АД в размер 97030 хил.лв., съгласно изчисленията на КЕВР посочени в Доклада?
След като получим отговорите на КЕВР по време на общественото обсъждане на посочените по- горе въпроси, допълнително ще преценим дали да внесем становище по предложения проект на решение да не се изменят цените на ел. енергията, съгласно решение № Ц-19/01.01.2019г. на КЕВР, считано от 1 април 2020г.?
25 март 2020г. Председател
/Мая Манолова/