Начало/Манолова: Методът „Ин хаус“ бе превърнат от това правителство в начин за пълнене на черни и партийни каси

Манолова: Методът „Ин хаус“ бе превърнат от това правителство в начин за пълнене на черни и партийни каси

26.01.2021

Интервю на председателя на Гражданската платформа "Изправи се.БГ" Мая Манолова пред в. "Капитал"

Според Вас този начин (чрез „Ин хаус“) на финансиране на строежа на пътища защитава ли интересите на данъкоплатците?

„Ин хаус“ методът за възлагане на пътни проекти се прилага изключително порочно от правителството на ГЕРБ. Превърна се в схема за насочване на големи парични потоци към избрани фирми от приятелския кръг на Борисов чрез заобикаляне на Закона за обществените поръчки. Вече се прилага не само чрез „Автомагистрали“ за пътните проекти, но и чрез Държавната консолидационна компания и държавните „Монтажи“ и предприятието за стопанисване и управление на язовирите за проекти в други сфери – язовири, ВиК-инфраструктура, големи ремонти и др., в които да се обслужат мащабни частни икономически интереси, а не интересът на данъкоплатците.

Защо според Вас строежът на Хемус и други инфраструктурни проекти минава през държавни фирми?

За да се заобикалят законът и правилата за конкурентност в обществените поръчки. Това бе превърнато от правителството в официална мафиотска схема за източване на парите на данъкоплатците и за пълнене на касите на приятелски фирми. Те пък връщат част от парите към партийните каси. Започна се с Хемус, но октоподът вече пълзи и към други пътни и непътни проекти. Пример е държавният ВиК холдинг, в който се наля 1 млрд. лева, а за първите 5 месеца от живота си вече е на загуба от 300 хиляди лева.

Какви са съществуващите политически и институционални инструменти за изсветляване на процесите в “Автомагистрали”?

От „Изправи се.БГ“ отдавна сме обявили, че ще резивизираме тази мафиотска верига до дъното й – и тези, които дават, и на тези, които взимат и то с ясното съзнание, че участват в схема. Промени в закона и сега могат да се направят – има работещ парламент. Но те биха спрели „кранчето“ и на властта, и на опозицията, и на задкулисните коалиционни партньори на ГЕРБ – ДПС, да се „хранят“ от тази схема. И в пътищата, и в язовирите, и в магистралите. Иначе, с промени в закона могат да се ограничат безконтролните възможности за „ин хаус“ и само общините или дейностите, свързани с националната сигурност или с присъщите функции на държавата, да могат да се възлагат така.

Ако след изборите Вашата партия дойде на власт, ще промените ли този механизъм на финансиране на строежа на пътища и ако да, по какъв начин?

Методът „Ин хаус“ ще бъде основно преосмислен в този си вид. Не може да е така безконтролен. Всички проекти, направени по този метод, ще бъдат щателно ревизирани. А всички участвали, при доказана вина – наказани. На базата на този анализ ще се прецизира кога и как ще е допустимо и кога ще е недопустимо да се прилага, с оглед на публичния интерес.

Kак ще гарантирате прозрачност и отчетност за изразходването на държавни пари за изграждането на "Хемус", пътя Видин - Ботевград и изобщо работата на "Автомагистрали"?

Цялото съществуване на „Автомагистрали“, в този му безконтролен и непазарен вид, ще бъде трансформирано. Но преди това ще има ревизия и ще се търси отговорност за съзнателното нарушаване на правилата за конкуренция в ЕС, които правителството заобикаля с такава охота.

Тагове: Новини