С новия Закон за ВиК (ЗВИК) премиерът Борисов ще попари българските граждани с шоково увеличение на цената на водата. Законът, освен лобизъм в полза на ВиК-дружествата, представлява образец за свръхцентрализация и национализация на ВиК-сектора.Той е грубо погазване на правата на потребителите, тъй като нито техни представители, нито омбудсманът и КЗП са участвали в изготвянето му.
Това се казва в позиция на председателя на „Изправи се.БГ“ Мая Манолова по повод новия Закон за ВиК, публикуван за обществено обсъждане на 26 октомври със срок за представяне на становища 25 ноември 2020 г.
Като най-фрапиращо в Закона Манолова посочва въвеждането на своеобразна „сградна инсталация“ (както при парното) за достъп до ВиК-услуга.Това ще е единият от компонентите в цената, според чл. 82, ал. 1 от ЗВИК. Вторият компонент в цената ще бъде използването на количество от услугата (както е сега). Така всеки български гражданин, независимо дали ползва или не ползва вода, ще плаща всеки месец цена за достъп, която обаче няма да влиза в определянето на социалната поносимост на цената на водата. Така се отваря „вратичка” за ВиК-операторите да определят много по-високи цени за достъп, тъй като няма да са обвързани със социалната поносимост, а хората ще плащат много по-скъпа вода и ВиК-услуги, допълва Манолова.
Много опасен дефект на новия ЗВИК е, че не се разрешава проблема с отпускане на „водни помощи“ за бедните потребители и няма дефиниция за „уязвим потребител“, посочва тя.
Голямата юридическа въпросителна е защо за промишлените потребители ще има индивидуални договори, за битовите няма да има, а за търговци, бюджетни предприятия и други не е ясно дали ще има. Общите условия или следва да са публично известни и се публикуват, или са към договорите, а тази съществена разлика в ЗВИК в момента не се прави, което ще създаде правен хаос. Арогантността на подготвилите ЗВИК стига дотам, че публикуването на Общите условия на страниците на ВиК-операторите не е задължително, а правомощията на КЗП, която одобрява Общите условия, са изцяло пренебрегнати, подчертава Манолова.
Според Манолова едно от най-фрапиращите неща в проектозакона е създаване на Комисия за регулиране на ВиК-услугите от трима души, избирани от Народното събрание. Тоест, в случая, от мнозинството на ГЕРБ. Така на практика колко ще струва водата ще се решава от двама души (мнозинството в Комисията), което е крайно неприемливо, коментира Манолова.
В същото време потребителите няма да имат право да обжалват цените, а в закона не пише колко ще струва на гражданите издръжката на тази комисия. Като административно-правен абсурд тя определя, че Комисията ще приема наредбите за цените и показателите за ВиК-услугите, а след това тези цени (от уж независимата Комисия) ще се одобряват от Министерския съвет.
Въвежда се и задължително изискване за един ВиК-оператор на една област със 100% или над 51% участие на държавата в капитала му. Това означава, че добре действащи сега общински ВиК-дружества ще се одържавят. В София функцията на Асоциацията на ВиК ще се изпълнява от СОС, което също е абсурдно, посочва Манолова.
Освен правен, Законът ще предизвика и хаос в етажните собствености и сметките за парно и вода, защото предвижда 24 месеца след влизането си в сила, хората да монтират индивидуални водомери и топломери на дистанционно отчитане. Ще могат ли ВиК-операторите дистанционно да отчитат данните на топлофикационните дружества на абоната и обратно остава загадка, въпреки промените в Закона за енергетиката, които ще бъдат приемани. Със закона не се решава и проблемът с така нареченото „общо потребление”, в това число и със справедливото преразпределение на ползваните количества между потребителите в една етажна собственост, категорична е Манолова.
Проектът за ЗВИК представлява грубо посегателство срещу правата на потребителите, защото предвижда съдия изпълнители и колектори да събират вземанията от гражданите с просрочени сметки и съответно спиране на достъпа им до вода. ВиК-операторите ще разкриват дирекции за събиране на вземанията, което несъмнено ще повиши цената на водата. В чл. 96 и чл. 97 на ЗВИК се предвиждат и глоби на физически и юридически лица, но не пише кой ще издава актовете.Особено опасно за потребителите е и ВиК-операторите да изготвят петгодишни бизнес планове, в които да могат да променят цената на водата при всякакви настъпили увеличения на ценообразуващите елементи - цени на горивата, на електроенергията, МРЗ, водни количества, базови консумативи и т. н. Законът създава предпоставка за ново увеличение на цените на ВиК-услугите още преди 1 януари 2021 г. и остава с неясни цели и мотиви.
Манолова призовава премиера Борисов да оттегли незабавно ЗВИК, който МРРБ предлага за обществено обсъждане и да уволни всички , които са участвали в написването на толкова неграмотен и лобистки закон, като го определя като опасен и за достъпа на хората до питейна вода, и за общините, и за целия сектор. Законът е провал на реформата във ВиК-сектора, категорична е още Манолова.
***
Прилагаме обобщена справка за собствеността (по области) на ВиК-дружествата и одобрените им към момента бизнес планове, от която се вижда кои са общински и предстои да бъдат одържавени, ако този ЗВИК бъде приет.
***
№ по ред | Област | ВиК оператор в град | Собственост | Одобрен бизнес план за 2017 г. - 2021 г. от КЕВР през.... година |
Благоевград | 100% държавно | 2018 | ||
1 | Благоевград | Кресна | 100% общинско | 2018 |
Сандански | 100% общинско | няма | ||
2 | Бургас | Бургас | 100% държавно | 2017 |
3 | Варна | Варна | 51 държавно/49 общинско | 2017 |
4 | Велико Търново | Велико Търново | 51 държавно/49 общинско | 2018 |
5 | Видин | Видин | 100% държавно | 2018 |
6 | Враца | Враца | 51 държавно/49 общинско | 2017 |
7 | Габрово | Габрово | 51 държавно/49 общинско | 2018 |
8 | Добрич | Добрич | 100% държавно | 2018 |
9 | Кърджали | Кърджали | 51 държавно/49 общинско | 2017 |
10 | Кюстендил | Кюстендил | 100% държавно | няма |
Сапарева баня | 100% общинско | 2019 | ||
11 | Ловеч | Ловеч | 51 държавно/49 общинско | 2019 |
Троян | 100% общинско | 2020 | ||
12 | Монтана | Монтана | 51 държавно/49 общинско | 2017 |
Берковица | 100% общинско | 2019 | ||
Пазарджик | 100% държавно | няма | ||
Брацигово | 100% общинско | 2018 | ||
Батак | 100% общинско | няма | ||
13 | Пазарджик | Белово | 100% общинско | няма |
Велинград | 100% общинско | няма | ||
Пещера | 100% общинско | няма | ||
Ракитово | 100% общинско | няма | ||
14 | Перник | Перник | 51 държавно/49 общинско | 2017 |
15 | Плевен | Плевен | 100% държавно | 2018 |
16 | Пловдив | Пловдив | 100% държавно | 2017 |
17 | Разград | Разград | 100% държавно | 2019 |
Исперих | 51 държавно/49 общинско | няма | ||
18 | Русе | Русе | 51 държавно/49 общинско | 2017 |
19 | Силистра | Силистра | 51 държавно/49 общинско | 2017 |
20 | Сливен | Сливен | 51 държавно/49 общинско | 2017 |
21 | Смолян | Смолян | 100% държавно | 2017 |
22 | София град | София | 77.1 % частно/22.9 общинско | 2017 |
23 | София област | София | 100% държавно | 2019 |
24 | Стара Загора | Стара Загора | 100% държавно | 2019 |
25 | Търговище | Търговище | 51 държавно/49 общинско | 2020 |
26 | Хасково | Хасково | 100% държавно | 2020 |
27 | Шумен | Шумен | 51 държавно/49 общинско | 2017 |
28 | Ямбол | Ямбол | 100% държавно | 2017 |