Начало/Мая Манолова: Булгартрансгаз опита да саботира работата на Комисията по ревизия

Мая Манолова: Булгартрансгаз опита да саботира работата на Комисията по ревизия

29.04.2021

Кога ще дигитализират и предадат информацията, след като са похарчили близо 200 хил. лв. за техника за дигитализация, попита Манолова

След като „Булгартрансгаз“ е похарчило близо 200 хил. лв. за техника за дигитализация и сканиране, кога ще предаде информацията на Комисията по ревизията? „Булгартрансгаз“ опита да саботира и торпилира проверката от Комисията по ревизията. Всички дружества и институции, започнали да предоставят информацията, го правят електронно. От „Булгартрансгаз“ обаче ни отговарят, че им трябва време да дигитализират и сканират документи, които и без това притежават електронно.

Това заяви председателят на Комисията по ревизията Мая Манолова по време на изслушването на министъра на енергетиката на снощното заседание на комисията.

В дневния ред бяха изслушване на министъра на енергетиката Теменужка Петкова и изпълнителния директор на „Булгартрансгаз“ Владимир Малинов по отношение изпълнението на проекта Балкански поток. Втора точка в дневния ред беше изслушване на регионалния министър Петя Аврамова, директора на АПИ Георги Терзийски и на изпълнителния директор на „Автомагистрали“ Стоян Беличев за изразходваните от дружеството средства.

На срещата миналата седмица в Булгартрансгаз от дружеството ни посъветваха да се запознаем с публичната информация, вместо да предадат наличната на комисията. В сайта на дружеството се натъкнахме на обществена поръчка за дигитализация на стойност 150 хил. лв. без ДДС. Предметът на договора е 185 хил. лв. и едномесечният срок за доставка на техниката е изтекъл в началото на тази година. Тоест, няма причина да не може да се изпрати дигитално информация, категорична бе Манолова.

Тя попита дали някой от подизпълнителите на проекта е бил конкурент по време на кандидатстването в търга на спечелилия изпълнител „Аркад“. В отговор енергийният министър заяви, че е извън компетенции на възложителя „Булгартрансгаз“ да следи как изпълнителят избира подизпълнителите. Тя обаче не отрече, че конкуренти на „Аркад“ са наети за подизпълнители впоследствие, за което по време на изслушването бяха показани сключени договори, публикувани на сайта на „Булгартрансгаз“.

Председателят на комисията посочи още, че с анекс към договора за изпълнение се позволява начисляване на лихви в размер на 4,1 %, дори за суми платени преди крайния срок, в който се дължат. Изчислихме, че лихвите са в размер на 280 млн. лв. и са за сметка на възложителя. Кое ви накара да сключите подобно допълнително споразумение, което е в ущърб на Булгартрансгаз?, попита Манолова.

Изпълнителният директор на Булгартрансгаз посочи, че за оскъпяването на обществената поръчка е дадено съгласие още в началото и не опроверга, че е сключен подобен анекс.

В журналистически въпрос към министъра се твърдеше, че българската армия е работила по проекта Балкански поток, като е съдействала за транспортиране на техника за изпълнение на проекта. Министърът на енергетиката отговори, че не е запозната армията ни да е участвала в проекта и изрази съмнение, че това е възможно.

На заседанието бе зададен и журналистически въпрос дали беларуска фирма подизпълнител е проверявана, тъй като държавите Литва и Полша са я определили като заплаха за националната им сигурност. Фирмата е част от подизпълнителите, полагали тръбите за газопровода. Министърът и изпълнителният директор на дружеството заявиха, че нямат задължение да правят подобни проверки, когато се наемат подизпълнители и не се обвързват с отговорност по отношение на беларуската компания.

На журналистически въпрос защо в Турски/Балкански поток са използвани тръби, доставени преди датата на сключване на договора с изпълнителя и двамата от изслушването отговориха, че нямат информация и не са оторизирани по закон да проверяват доставчиците.

Народни представители от комисията зададох въпроси защо „Булгартрансгаз“ и министърът на енергетиката отказват да покажат пътната карта на проекта и припомниха на енергийния министър, че не могат да оспорват проверките на място в „Булгартрансгаз“, тъй като това е право на всеки народен представител.

Въпросът на член на комисията кое е наложило провеждането на спешни конкурси преди броени дни в „Булгартрансгаз“, като между спечелилите е и съпругът на пиара на ГЕРБ, остана без отговор и от енергийния министър, и от директора на дружеството, но нито един от двамата не опроверга информацията.

По отношение на изслушването на регионалния министър Петя Аврамова и на директора на „Автомагистрали“ Стоян Беличев се уточни, че то ще бъде свързано с авансовите плащания от „Автомагистрали“ към подизпълнителите им, които са на стойност 1,2 млрд. лв. за 2019 г. и 2020 г. и как са избрани тези, на които да се плати авансово.

Има публична информация, че укрепването на свлачището при Рилския министър първоначално е било на стойност 600 хил. лв., а след това нараства до 6 млн. лв. Въпросът ни е каква е причината за оскъпяването на проекта, каза Манолова и допълни, че въпросите към АПИ ще са свързани с разликата в прогнозните и договорните стойности на обектите Мездра-Ботевград, Видин-Ботевград и други пътни проекти.

Изслушването на министъра на регионалното развитие и на директора на „Автомагистрали“ ще продължи на следващото заседание на Комисията по ревизия, насрочено за 5 май 2021 г. (сряда) от 15:00 ч. по темата пътна инфраструктура, както и с програмата за енергийна ефективност.

Тагове: Новини