ДО
ГОСПОДИН ИВАН ИВАНОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО ЕНЕРГИЙНО
И ВОДНО РЕГУЛИРАНЕ
СТАНОВИЩЕ
от Мая Манолова – Председател на Гражданска платформа „Изправи се.БГ”
адрес: гр. София ул. „Дякон Игнатий” № 4, еmail: [email protected]
относно – проект на образец на типов договор по §15, ал.3 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнения на Закона за енергетиката (обн.ДВ бр.57 от 2020г.)
Уважаеми господин Председател,
На 13 юни 2020г. от 10,00 часа Гражданска платформа „Изправи се.БГ” участвахме в обществено обсъждане в КЕВР, което се проведе от разстояние, относно – проект на образец на типов договор по § 15, ал.3 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнения на Закона за енергетиката (обн.ДВ бр.57 от 2020г.) / проект на договор/. Във връзка и с поетия на заседанието ангажимент, предоставяме на Вашето внимание следното писмено становище:
- Настояваме да бъдат спазени в цялост изискванията относно основните
договорни правила, подробно описани в член 10 от Директива (EС) 2019/944 на Европейския парламент и на Съвета от 5 юни 2019 година, относно общите права за вътрешния пазар на електроенергия и за изменение на Директива 2012/27/ЕС. Например, в предложения проект на образец на типовия договор липсват текстове за качеството на обслужването и за качеството на договорената услуга, не са уредени компенсации и възстановяване на суми при неспазване нивата на качество на договорената услуга, включително неточно или забавено фактуриране и др.
- Предлагаме член 1, ал. 1 от проекта на договора да се измени, като се
допълни, че електрическата енергия, която клиентът ще закупува, ще отговаря на изискванията за показателите за качество, одобрени от КЕВР. Предлагаме следната редакция:
Чл. 1, ал. 1 да се измени така:
„Чл. 1. (1) ДОСТАВЧИКЪТ продава, а КЛИЕНТЪТ купува количествата нетна активна електрическа енергия с показатели за качество на електроснабдяването, одобрени от КЕВР с решение № ... за обекта/обектите, уговорени по-долу в настоящия договор.”
- Предлагаме чл. 2, ал. 2 от проекта на договор да се измени, като се
посочи, че на основание на чл. 95, ал. 6 от Закона за енергетиката доставчикът сключва от името на клиента и за негова сметка договори със съответния мрежови оператор и с доставчика от последна инстанция, както и подава заявлението за първоначална регистрация. Предлагаме следната редакция:
Чл. 2, ал. 2 да се измени така:
„Чл. 2. (2) На основание чл. 95, ал. 6 от Закона за енергетиката
ДОСТАВЧИКЪТ сключва от името на КЛИЕНТА и за негова сметка договори със съответния мрежови оператор и с доставчика от последна инстанция, както и подава заявлението за първоначална регистрация.”
- Към чл. 2 от проекта на договора предлагаме да се създаде нова алинея, в която да се определи, че в срок от един работен ден от сключването на договорите по реда на чл. 2, ал. 2 доставчикът е длъжен да ги предаде на клиента, като за целта се подписва писмен протокол.
В чл. 2 да се създаде нова ал. 3
„Чл. 2. (3) В срок от един работен ден от сключването на договорите по реда на чл. 2, ал. 2 ДОСТАВЧИКЪТ е длъжен да ги предаде на КЛИЕНТА, като за целта се подписва писмен протокол.”
- В чл.4 т.2 от проекта на договор, предлагаме да се уточни за какъв период
се отнася изготвянето на прогнозата за очакваното потребление на електрическа енергия, кога и по какъв ред се представя от доставчика на клиента. Предлагаме следната редакция:
Чл. 4, т. 2 да се измени така:
„Чл. 4, т. 2. да изготвя прогноза за очакваното потребление на електрическа енергия от името на КЛИЕНТА за период от … до ........., както и писмено да я предоставя на КЛИЕНТА при поискване;“
- Към чл. 4, т. 4 от проекта на договор предлагаме да се добави, че
доставчикът писмено уведомява клиента.
В чл. 4, т. 4 преди думите „да уведомява КЛИЕНТА“ се добавя
думата „писмено”.
- Към чл.4 от проекта на договора да се създаде нова точка, в която да се
посочени, че при писмено поискване от клиента в случай на съмнения за неточна сметка за доставената електрическа енергия доставчикът незабавно или в срок от 1 работен ден уведомява електроразпределителното предприятие .......................... .
В чл. 4 да се създаде нова т. 6:
„чл. 4, т. 6. В случай на съмнения за неточна сметка за доставената електрическа енергия, при писмено поискване от КЛИЕНТА, ДОСТАВЧИКЪТ незабавно/в срок от 1 работен ден уведомява електроразпределителното предприятие ..........................“
Досегашната т. 6 да стане т. 7.
- Към чл. 5 от проекта на договор да се създаде нова точка 6:
„6. Да получава непрекъснато електрическа енергия с показатели за
качество на електроснабдяването, одобрени от КЕВР с решение № ......”
Досегашната т. 6 да стане т. 7.
- Към чл. 7, ал. 1 от проекта на договора предлагаме да се добави, че цените се договарят само в официалната парична единица на територията на България - български лев.
В чл. 7, ал. 1 да се добави изречение второ: „Цената/тарифният
план е в български лева“.
- В чл.7., ал.5 от проекта на договора, предлагаме да се измени, като
бъдат конкретно посочени всички дължими цени, акцизи, данъци и др., които клиентът дължи, освен договорената цена по чл.7, ал.1 от проекта на договора.
Чл. 7, ал. 5 да се измени така:
„ Към цените по ал.4 КЛИЕНТЪТ заплаща:
Цена за задължения към общество ..............лв/кВтч без ДДС,
Цена за мрежови такси за достъп и пренос през електропреносната система.... ............. лв/кВтч без ДДС,
Цена за пренос и достъп до мрежа ниско напрежение ........ лв/кВтч без ДДС,
Акциз ............ лв/кВтч,
ДДС ..............% .
- В чл. 7 да се създаде нова ал. 6:
„чл. 7. (6) ДОСТАВЧИКЪТ се задължава писмено да уведоми КЛИЕНТА, ако цените по ал. 5 бъдат изменени с решения на КЕВР и съответен нормативен акт по време на срока на договора.”
- В чл. 10, ал.1 от проекта на договор предлагаме срока да бъде определен
на 10 работни дни предвид коронавирусната инфекция и затрудненото финансово положение, в което се намират малките и средни предприятия към момента.
В чл. 10, ал. 1 думата „5 (пет)“ да се замени с „10 (десет)“.
- В чл.11 от проекта на договора предлагаме да се определи срок за
доставчика, в който той да бъде задължен да отправи съответното искане до мрежовия оператор.
В чл. 11 след думата „ДОСТАВЧИКЪТ“ да се добави думата „незабавно“.
- Към чл. 14 от проекта на договор, предлагаме да се създаде нова
алинея.
В чл. 14 да се създаде нова ал. 2:
„Чл. 14. (2) Обезщетението на КЛИЕНТА при отклонение от допустимите показатели за качеството на електрическата енергия, утвърдени от КЕВР с Решение № ........... се уреждат от електроразпределителното предприятие ..............., съгласно общите му условия за използване на електроразпределителните мрежи, които са неразделна част от сключения договор по чл. 2, ал. 2”.
- Към чл. 15 от проекта на договора предлагаме да се създаде нова алинея,
в която да се предвиди компенсация за клиента, когато има констатирано неточно или забавено фактуриране от доставчика и неточна сметка за доставена електрическа енергия.
В чл. 15 да се създаде нова ал. 2:
„чл. 15. (2) В случай на констатирано неточно или забавено
фактуриране от ДОСТАВЧИКА и/или неточна сметка за доставена електрическа енергия, ДОСТАВЧИКЪТ дължи на КЛИЕНТА договорено обезщетение в размер ........................ .“
- В чл. 17, ал. 1 следва да се подчертае, че решаването на споровете
във връзка с правата и задълженията по договора трябва да се основава на справедливост, прозрачност и независимост, за това предлагаме:
В чл. 17 след думата „СТРАНИТЕ“ се добавя запетая и думите
„постигнато от тях по справедлив, независим и прозрачен начин“.
- Към чл. 17 от проекта на договора предлагаме да се създаде нова алинея 3 със следния текст:
„Чл. 17. (3) При непостигане на споразумение по чл. 17, ал. 1, всяка от страните има право да отнесе решаването на спора до компетентния български съд”.
- Във връзка с разпоредбата на чл. 17, ал. 2 от проекта на договора
предлагаме КЕВР незабавно да започне процедура за изменение и допълнение на Правилата за работа с потребители на енергийни услуги, като в тях сроковете за отговор на жалби, сигнали и др. бъдат намалени до 10 работни дни. Считаме, че в условията на договорни пазарни отношения между доставчиците и клиентите срок за отговор от 30 дни е много дълъг и неприемлив.
В тази връзка е необходимо да се добави, че клиентите имат право на добро качество на обслужване и обработка на техните жалби, сигнали и предложения, което доставчикът трябва да осигури. За това предлагаме:
В чл. 17, ал. 2 да се добавят изречение две и три: „КЛИЕНТЪТ има право на добро качество на обслужване и обработка на неговите жалби, сигнали и предложения. ДОСТАВЧИКЪТ обработва последните по бърз и справедлив начин”.
Уважаеми господин Председател,
С направените по-горе допълнения и изменения към проекта на типов договор целим да постигнем по-добра защита на правата и интересите на клиентите, които са задължени да закупуват електрическа енергия на свободния пазар, считано от 1 октомври 2020 г. Очакваме те да бъдат приети от КЕВР и включени в окончателния вариант на типовия договор, който КЕВР ще утвърди на закрито заседание на 1 септември 2020 г.
19.08.2020г. С уважение,
гр. София /Мая Манолова – Председател/