До г-н СТОИЛ АЛИПИЕВ
КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ
ПИСМО
От гражданска платформа Изправи се.БГ
Адрес: София, пл. П.Р. Славейков №4А ет. 3; тел. 0889 860 864
e-mail: [email protected]
относно индексиране цените на услугите на Виваком България ЕАД и Йеттел България ЕАД
Уважаеми г-н Алипиев,
Във връзка с обявеното индексиране цените на услугите на Виваком България ЕАД и Йеттел България ЕАД съответно с до 2 лева и с 15% повишение цената на всяка услуга моля да направите проверка дали това не се случва при неравноправност, нарушени права на потребителите и дали това не представлява нелоялна търговска практика.
Считаме, че при обявеното едностранно повишаване на цените от страна на двата телекома без даване възможност на потребителите да откажат поскъпването или да се откажат от услугата без неустойка, ги поставя в неравноправно положение спрямо мобилните оператори и като такова го намираме като нелоялна търговска практика.
По подобен начин в началото на 2022г. трите мобилни оператора едностранно повишиха цената на услугите си като оправдаха това с промени в общите условия на договорите си, позволяващи им месечните абонаменти да се индексират със средногодишния индекс на потребителските цени на НСИ за предходната година. Тогава КЗП не предприе никакви действия в защита на потребителите на комуникационни услуги и не обжалва съответните клаузи в общите условия на мобилните оператори като съдържащи неравноправни клаузи и нелоялни търговски практики, като по този начин не защити потребителите и допринесе за увеличаване инфлацията и разходите на домакинствата при тежка криза на цената на живота у нас.
От гражданска платформа Изправи се.БГ смятаме, че повишаване цените на мобилните и телекомуникационните услуги в момента в страната е неоправдано и само допълнително ще влоши трудното положение на българските семейства, които не издържат на натиска с поскъпването на основните продукти от първа необходимост с над 30%, ръста на цената на парното с над 50%, на водата на места с 70%, на тока, газа… Допълнителните разходи на мобилните оператори за енергия се компенсират от държавата за цялата 2022г. и подкрепата за цената на тока за бизнеса продължава и през 2023г. като затова намираме, че няма обективни основания за повишаване цената на услугите им за крайните потребители.
Уважаеми г-н Алипиев,
Предвид гореизложените аргументи молим да направите проверка и да защитите потребителите от обявеното индексиране цените на услугите на Виваком България ЕАД и Йеттел България ЕАД като недоспукате прилагане на нелоялни търговски практики и неравноправни условия в потребителските договори и общите условия на телекомуникационните компании, както и едностранното повишаване на цените на продуктите за вече сключени договори с потребителите.
Моля, ако откриете неравноправни условия в договорите на мобилните оператори да ги обжалвате като нелоялни търговски практики.
23.01.2023г. С уважение,
гр. София /Мая Манолова – Председател/