Позиция
На гражданска платформа Изправи се.БГ
Относно проект на решение, внесен в Народното събрание от управляващата коалиция, с което се разрешава на АПИ да разплати суми по прекратени от служебното правителство договори със строителни фирми и да възложи нови дейности по същите договори в нарушение на Закона за обществените поръчки
Управляващата четворна коалиция възнамерява с решение на парламента да узакони изплащането на прекратени от служебното правителство договори със строителни фирми. Става дума за договори, сключвани през 2019г. и 2020г. от правителството на Борисов, възложените за изпълнение дейности по които многократно надвишават първоначалните суми.
Например:
- Договор за текущи ремонти и поддръжка на републиканските пътища територията на ОПУ Благоевград при първоначална сума от 23,7 млн. лв. възложените дейности са за 200 млн. лв.
- Договор за текущи ремонти и поддръжка на републиканската пътна мрежа на територията на ОПУ Пазарджик при стойност от 18,7 млн. лв възложените дейности са за 320 млн. лв.
- Договор за текущи ремонти и поддръжка на републиканските пътища на територията на ОПУ Пловдив при първоначална сума от 28 млн. лв. възложените дейности са за 268,3 млн. лв.
Съгласно разпоредбите на Закона за обществените поръчки възложителят може да надвиши сумата по договора с не повече от 50%. В случая става дума за увеличение 10-15 пъти т.е. налице е незаконно възлагане на дейности.
Въпросните договори, както стана ясно от разкрития на служебното правителство, финансово не са били обезпечени – не са предвидени средства за разплащане на допълнително възложените дейности в бюджета за 2021г., като в част от случаите с тях са прикрити основни, а не текущи ремонти на пътища, което според оценки на експерти надвишава стойността им. При част от тези договори липсва и необходимата строителна документация за извършване на основен ремонт на пътища.
Скандални данни и разкрития за тези договори бяха правени с участието на служебните министър Комитова, зам.-министър Шишков, министър Рашков и зам.-министър на правосъдието Демерджиев през есента на 2021г. Заради тези нарушения въпросните договори бяха прекратени с двустранни споразумения между АПИ и строителните фирми с изключение на неотложното зимно поддържане на пътищата за зимните месеци на 2021-2022г.
Сега по предложение на министър Караджов, депутати от Продължаваме промяната, Има такъв народ и БСП внасят в Народното събрание проект за решение, с което парламентът да разреши плащания в размер на 50% по всички тези договори, голяма част от възлаганията, по които са извършвани в нарушение на ЗОП, и плащания в размер на 100% по преценка на Министерски съвет и МРРБ, без критерии и без оценка на характера и законността на извършените работи. Проектът на решение включва и възможност за възлагане на нови дейности по тези прекратени договори в нарушение на Закона за обществените поръчки.
С този проект на решение управляващите опитват да превърнат парламента в съучастник в изпирането на незаконни възлагания и плащания по прекратени договори. Така четворната коалиция продължава същите схеми на ГЕРБ в пътното строителство със същите участници, близки до кабинета Борисов 3. Това действие на управляващите е надграждане на модела на ГЕРБ. Схемите са същите, участниците са същите само паричните потоци са с вероятно променена посока.
Законно извършените дейности трябва да бъдат изплатени и работниците да си получат заплатите. Но това да стане след обстойни проверки за извършените дейности, тяхното качество и законност. И тези възможности са изцяло в ръцете на изпълнителната власт. Очевидно обаче и МРРБ, и АПИ искат да се скрият зад парламента и да се освободят от всякаква отговорност за разплащането на стотици милиони левове по прекратени договори. Задължение на изпълнителната власт е обявяването и провеждането на процедури по ЗОП за сключване на договори за поддръжка и ремонт на пътища, включително и неотложни такива. 110 дни след избора на новия кабинет все още нови процедури дори не са обявени. За сметка на това, ако Народното събрание премие предложеното решение, МРРБ и АПИ ще могат по своя преценка да възлагат нови дейности по прекратените договори без нови процедури и търгове. Така лошите практики на ГЕРБ с „черната каса“ Автомагистрали се продължават и развиват от новата власт.
Призоваваме 47-мото Народно събрание да не се превръща в параван за незаконни действия, да не разглежда и да не приема подобно решение, което нарушава принципа на разделение на властите и противоречи на българската Конституция.
Очевидно и в следващия парламент ще има нужда от нова комисия по ревизията, която да осветява подобни безобразия и да показва на българските граждани как се харчат техните пари.